A budapesti közösségi közlekedés újabb mérföldkőhöz érkezett

Megszületett a válasz az elmúlt években szabályozás nélkül burjánzó közösségi közlekedési eszközök (ezen belül is főként a rollerekre gondolva) tárolási problémájára. Roller- és kerékpártárolók kialakításáról dönthet a fővárosi közgyűlés. 

Budapesten (és sok már európai nagyvárosban) mondhatni egyik napról a másikra terjedt el a közösségi közlekedés legújabb örülete, a bérelhető elektromos roller. Nem is csoda, hogy a városvezetés kvázi sokként élték meg, amikor hirtelen emberek ezrei kezdték el használni a nagy sebességről tanúskodó és annál veszélyesebb rollereket. Számos bonyolult kérdéskör és kihívás (hol közlekedhetünk, mennyivel mehetünk, milyen KRESZ vonatkozik rájuk stb.) feloldása után úgy néz ki a legnagyobb problémára is megoldást talált a főváros: hol és milyen módon tároljuk őket. 

Biztos minden budapesti fejében él az a sokszor lesújtó kép, amikor zöld rollerek eldőlve, egymás hegyén-hátán, össze-vissza fetrengenek a járdán, vagy éppen az út közepén. Nos, a jelek szerint ez a jövő év elejétől rendeződik: zöld sávval jelzett mikromobilitás pontokat alakíthatnak ki. Először a forgalmasabb belvárosi kerületekben, vagyis az V., VI., VII., VIII. és XIII. kerületben. 

Mit jelent ez a gyakorlatban? 

A mikromobilitási pontok kialakítását és üzembehelyezését követően csak ezekre a területekre lehet leparkolni a közrollereket, közbringákat, sőt egyes ilyen típusú parkolóban (ahol hely is lesz rá) a nagyobb közösségi járművek (motorok, autók) is beállhatnak majd.

Forrás: BKK

A 10 négyzetméteres mobilitási pontokból kezdetben 100-200, majd további 300 telepítését tervezi végrehajtani a főváros a következő évben. Várhatóan főleg nem a járdákon, hanem jelenlegi parkolóhelyek területén, olyan úttest szakaszokon, sarkokon, ahol nem zavarják a közlekedést. A pontok pontos helyének kijelöléséről az egyes önkormányzatok fognak dönteni. A felhasználók számára készül egy támogató alkalmazás is, ami segíti őket a pontos parkolóhelyek megtalálásában, továbbá mutatni fogja, hogy hány szabad roller, kerékpár, robogó vagy közautó érhető el rajtuk, sőt útvonalat is lehet majd tervezni vele, illetve parkoló helyet is lehet foglalni előre.

Hogyan fogják ösztökélni a felhasználókat, hogy ténylegesen oda tegyék majd le közösségi járműveiket? A közösségi rollerezők, bringázók a parkolón belül tehetik le a járműveket és fejezhetik be a bérlést. A járművekbe épített GPS szenzorok is csak itt fogják engedélyezni az utazás befejezését. Amennyiben a parkolás nem megfelelő helyen történik, úgy a szolgáltató 10 000 forintos bírságot lesz köteles fizetni – ez pedig végső soron a felhasználót fogja terhelni.

Összességében ez egy nagyon fontos döntés és egy régóta húzódó, nem túl kellemes és egyre eszkalálódó helyzetre nyújt megoldást, hiszen Budapesten immáron közel 10 000 olyan közösségi jármű van, amit kedvükre használhatnak a lakosok. A megoldás pedig vélhetően még közelebb hozza az emberekhez a közösségi közlekedési eszközök tényleges használatát.