Így alakulhat át a Kálvint tér a H6-os és H7-es HÉV-ek felújításával

A Nemzeti Közlekedési Központ (NKK) koordinálja H6-os (ráckevei) és H7-es (csepeli) HÉV teljes felújítását, valamint meghosszabbítását, mely a jövőben egészen a Kálvin térig közlekedhet a felszín alatti új alagútban.

A FŐMTERV Zrt. – Kontúr Csoport Kft. konzorcium végzi el a „H6/H7 HÉV vonalak korszerűsítése és meghosszabbítása a Kálvin térig, engedélyezési terv, kiviteli terv és kapcsolódó tenderdokumentáció elkészítése” elnevezésű tervezési feladatot, melyen belül a FŐMTERV Zrt-hez tartozik az alagúti és egy rövid belső szakasz megépítése.

A H6-os és a H7-es HÉV vonalak a Közvágóhíd környezetében a felszín alatt összefonódnak és ezen a csomóponton kerül létesítésre az első felszín alatti megálló, kapcsolódva a Déli Körvasút új állomásához, az 1-es, 2-es és 24-es villamosokhoz , ezt követően közös nyomvonalon Boráros téri megállással a Kálvin térig kerülnek meghosszabbításra a HÉV vonalak. A projekt megvalósulásával a vonalon közlekedők jelentős utasidő nyereséggel közvetlenül érik el a 3-as és 4-es metróvonalakat, a körúti villamosvonalat, valamint a belvárost.

Forrás: Főmterv Zrt.

Honti Imre, a FŐMTERV Geotechnika és Speciális Mélyépítési Iroda vezetője a Magyar Építők magazinnak ismertette az iroda három fő tervezési feladatát:

  1. Az első fő feladat a FŐMTERV generáltervezéséhez tartozó szakaszok teljes körű geotechnikai tervezése, ami magában foglalja a geotechnikai terepi vizsgálatok (fúrások, szondázások, geofizikai mérések stb.) és a hagyományos, illetve a legfejlettebb anyagmodellek alkalmazásához szükséges laborvizsgálatok készítését, valamint ezen eredmények összefoglaló bemutatását, ami az úgynevezett talajvizsgálati jelentésekben ölt formát. Ezenkívül a tervezéshez szükséges geotechnikai modellalkotásért (talajrétegződés, talajfizikai jellemzők meghatározása stb.) és a geotechnikai előírások megfogalmazásáért is felelnek, ami az úgynevezett geotechnikai tervezési beszámolókban ölt formát.
  2. Az iroda második fő feladata a közel 50 méter mélységben bányászati technológiával épülő Kálvin téri állomási és vágánykapcsolati, valamint a pajzskamrát magába foglaló vonali szellőző műtárgyak generál és tartószerkezeti tervezése.
  3. Végül a harmadik fő feladat a pajzsos alagútépítéssel és az alagúthoz tartozó bányászott vonali műtárgyakkal kapcsolatos alagúttervezői feladatok ellátása. A feladatok közül az első és a harmadik irányítója Fejes Gábor team vezető, míg a másodikért Szaló Csaba team vezető felel.
Forrás: Főmterv Zrt.

A H6-os és H7-es hévek teljes felújítása és a vonalak meghosszabbítása a Kálvin térig egyben a tervezett 5-ös metró beruházás első üteme is, mely egy új, észak-déli tengelyt hoz létre a következő 1-2 évtizedben, összekötve a ráckevei és csepeli HÉV vonalakat a szentendrei vonallal.

Az 5-ös metró létrehozására már a 70-es években is léteztek komplex megvalósítási tervek, azonban a kivitelezési ütemek elindítására csak most kerülhet sor. Azonban ha a következő években is töretlenül erősödik a vasút szerepe, akkor akár 1-2 évtizeden belül megvalósulhat az észak-déli vonalak Budapest belvárosa alatti összefonódása.