Bemutatták a díjazott pályázatokat – Így újulhat meg a Nyugati pályaudvar


A Budapest Fejlesztési Központ (BFK) által kiírt nemzetközi tervpályázat bírálóbizottságának döntése nyomán a brit Grimshaw Architects által vezetett csapat tervezheti meg az új Nyugati pályaudvart és környezetét. A kiírt pályázaton két pályamű lett 2. helyezett: az osztrák Albert Wimmer irodája és a francia AREP Architects. A 3. helyezést a Zaha Hadid Architects és a Finta és Társai Építészstúdió konzorciuma nyerte, továbbá a bíráló bizottság megvételben részesítette a Kengo Kuma & Associates + M-Teampannon japán-magyar duó pályaművét is.

Ahogy azt már mi is korábban megírtuk, a BAVS, avagy a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia keretén belül egy új, 4,5 km-es föld alatti alagúttal kötnék össze a Déli pályaudvart a Nyugatival, ezzel egy olyan átfogó fejlesztést megvalósítva, amelyre az elmúlt 130 évben nem volt példa, és amellyel összességében 80%-kal növekedhet az elővárosi vasútvonalakon utazók száma.

Első helyezett

A győztes pályázat látványterve. Forrás: BFK

A győztes a londoni Grimshaw Architects által vezetett csapat, amelynek tagja a budapesti Nautes építésziroda, a kanadai WSP mérnökiroda, a zürichi Vogt tájépítész-iroda és az angliai Leedsben székelő Turnet & Townsend projektmenedzsercég.

A pályázó mezőnyből a Grimshaw volt az egyik legnagyobb tapasztalatú állomástervező iroda.

Az Eiffel-csarnok változatlanul megmarad, viszont a felszínen kikerülnek berlőle a vágányok, helyette a megnövekedett kapacitású vasúti csomópont főbejáratává válik a belső tér, amelyből könnyedén elérhetőek lesznek mind a felszín alatt, mind pedig a csarnok mögötti vágányok. A csarnok alatt négy vágány fér el, ezt nevezik elővárosi állomásnak, mögöttük, már szélesebb helyen, de ugyanúgy a föld alatt következik egy újabb pályaudvari rész a távolsági vonatoknak. Részben e fölött, azaz a csarnok mögött, a felszínen is maradnak vágányok, itt összesen tizenhárom.

Megosztott második helyezett – Albert Wimmer ZT-GmbH

A zsűri két pályázót értékelt másodikként, melyek közül az egyik az osztrák Albert Wimmer irodája, akik a bécsi főpályaudvart is tervezték.

Megosztott második helyezett – AREP Architects

A BFK pályázatának célja nem csupán egy korszerű pályaudvar megtervezése, hanem annak közvetlen környezetének megújítására és egy élhetőbb városrész kialakítására tett javaslatok megtervezése is egyben. Ezt figyelembe véve a zsűri a francia csapatot találta a legjobbnak, akik ügyesen oldották meg a VI. és XIII. kerület összekötését nagy zöldfelülettel, valamint három különálló, tehát könnyebben építhető híddal.

Az Eiffel-csarnok belső terében kialakított rámpás megoldás különösen figyelemreméltó, amely új, modern megoldással köti össze a felszínt a mélyállomással.

Harmadik helyezett: Zaha Hadid Architects + Finta és Társai Építészstúdió + Buro Happold + Abud Mérnökiroda + Land Italia

A bírálóbizottság a 3. helyre az ismert neveket fölvonultató brit-magyar-olasz konzorcium munkáját helyezte. A zsűri szerint ebben a pályamunkában az Eiffel-csarnokot tisztelő anyag- és színhasználat, illetve a nagyvonalú zöld kapcsolat emelhető ki a Lehel tér és a Vágány utca között.

Megvételt nyert: Kengo Kuma & Associates + M-Teampannon

A bírálóbizottság döntése alapján a BFK megvásárolja a japán-magyar duó pályaművét is. A bírálók szerint ennek a pályázatnak a mesterterv, tehát a városfejlesztési vízió az erőssége. Jó arányú zöld tereket ad, nagyon hatékonyan szervezi meg az aluljárórendszert, és az utasáramlást.

BÍRÁLÓBIZOTTSÁG

Fürjes Balázs, Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár – elnök
Füleky Zsolt építészeti, építésügyi és örökségvédelmi helyettes államtitkár – társelnök
Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója – társelnök

Iványi Gyöngyvér – országos főépítész
Mosóczi László – Innovációs és Technológiai Minisztérium, közlekedéspolitikáért felelős államtitkár
Szetei-Szőke Marianna – MÁV, főépítészi irodavezető
Erő Zoltán – főépítész,Budapest Főváros
Győrffy Máté – városfejlesztési alpolgármester, VI. kerület
Massányi Katalin – főépítész, XIII. kerület
Anthony Gall – Ybl díjas építész
Csillag Katalin – építész
Molnár László – építőmérnök, közlekedésgazdasági mérnök
Dományi Bálint – urbanisztikai vezető, BFK
Somodi László – közlekedésfejlesztési főigazgató, BFK
Tóth Csaba – magasépítési kiemelt vezető szakértő, BFK
Z. Halmágyi Judit – Pro Architectura-díjas építész
Anthony Dewar – épületekért és építészetért felelős vezető, Network Rail
Mojmír Nejezchleb – vasút-korszerűsítési főigazgató-helyettes, Správa železnic
Szalay Tihamér – alelnök, Magyar Építészkamara
Fegyverneky Sándor – építész
Rab Judit – városépítészeti osztályvezető

Bővebb információk a Budapest Fejlesztési Központ weboldalán.