A BAVS, avagy a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia keretén belül egy új, 4,5 km-es föld alatti alagúttal kötnék össze a Déli pályaudvart a Nyugatival, ezzel egy olyan átfogó fejlesztést megvalósítva, amelyre az elmúlt 130 évben nem volt példa.
Miért van szükség egy új alagútra?
A stratégia azt az ambiciózus célt tűzte ki, hogy a 2040-ig tartó, átfogó és egymásra épülő, komplex beruházások megvalósítása révén összességében 80%-kal növelje az elővárosi vasútvonalakon utazók számát. A célkitűzés elérésében kiemelt szerepet játszik a Duna alatti alagút, mely a jelenlegi fejpályaudvari rendszert alakítja át a XXI. század igényei szerint, azaz átmenő forgalmat hoz létre, ezzel jelentősen növelve a járatsűrűséget és javítva a menetidőt.
Ahhoz hogy versenyképessé váljon a vasúti közlekedés, a stratégia óránként 42-ről 93-ra emelné a fővárosba közlekedő vonatok számát, amely értelmében a belső agglomerációs gyűrűből és a zónázó és személyvonatok által egyaránt kiszolgált főbb településekről 15 perces járatsűrűség valósulhatna meg.
Az alagút nem csupán a várost, de az egész országot össszeköti, amelynek eredményeként 10-30 perces megtakarítási idők jöhetnek létre.
Nyomvonal
A stratégia szerint az új nyomvonal a Mészáros utcánál kezdene süllyedni, amely aztán a Széll Kálmán téren kötné össze az utasforgalmat a 2-es metróval. Ezt követően az új Duna alatti alagúttal a Nyugati pályaudvarnál jönne létre egy 8 vágányú föld alatti megálló, újabb átszállási lehetőséget biztosítva a 3-as metróra. Ezt követően térne ismét vissza a felszínre és a Dózsa György útnál érné el a mai nyomvonalat.
A stratégia a Déli pályaudvar megszüntetését javasolja, ezzel új és értékes fejlesztési területet felszabadítva a belvárosban, továbbá két új lehetséges megálló javaslatát veti fel a Naphegy és Villányi út környékén.
Megvalósítás
A felvázolt stratégia egy 4000 milliárd forintos projektet foglal magába, amely nagyrészt uniós forrásokból valósulna meg a következő 20 év során, ebből 1200-1500 milliárd forint már biztosítva van.
Az alagút megvalósítása mellett a BAVS magában foglalja 16 hiányzó megálló megépítését, a meglévő vasutak felújítását, valamint a járműpark fejlesztését.
Az ütemterv szerint a megvalósíthatósági tanulmánynak 2022 második negyedévére kell elkészülnie, míg a környezeti hatásvizsgálat határidejét 2023 harmadik negyedévére tűzték ki. A tervezés uniós és hazai forrásból zajlik, széleskörű szakértői résztvevőkkel.
A projekt célja egy XXI. századi, klímabarát, digitális, versenyképes, robusztus és átjárható rendszer kiépítése, amihez az alagút nélkülözhetetlen.