A szocializmus öröksége a Széchenyi-hegyi Gyermekvasút, Budapest talán egyik legkülönlegesebb közlekedési eszköze. Érdekessége, hogy már a nevéből is következtethetünk arra, hogy a megszokott formátol eltérő a vasút üzemeltetése. De valóban gyerekek irányítják a Széchenyi-hegyi Gyermekvasutat? A válasz igen és nem is egyben.
A főváros egyik közlekedési látványossága a Budavári sikló és a Fogaskerekű mellett, egyértelműen a Széchenyi-hegyi Gyermekvasút, amely idén lett 70 éves.
TÖRTÉNETE
A budai-hegyvidék mindig is kiváló kirándulóhelynek bizonyult, csupán annak megközelítetősége és a területen való közlekedés hagyott maga után némi kivetni valót. A Budai Közúti Vaspálya Társaság már 1868-tól lóvasutat üzemeltetett a közlekedési igények kielégítésére a Lánchíd és Zugliget között, 1874-től pedig már Fogaskerekű is közlekedett a Svábhegy irányába.
A II. Világháború után, szovjet példát követve, 1947-ben született meg egy kisebb méretű, gyermekek által üzemeltetett vasút létrehozásának terve, melynek célja főként a budai hegyvidék vonzóbbá tétele, a csillebérci gyerektábor megközelíthetősége, illetve az úttörőmozgalom népszerűsítése volt.
A terv bejelentését követően több szülő aggodalmát és felháborodását nyilvánította ki, hiszen nehéz volt elképzelni, hogy egy ilyen jellegű feladatot, akár felnőttek felügyelete mellett is, gyermekeik hogyan fognak tudni elvégezni – a biztonsági kérdésekről nem is beszélve. Válaszul a Magyar Úttörők Szövetsége több pontban is biztosította a gyerekek és a munka elvégzésének biztonságát, továbbá hangsúlyozta az Úttörővasútban való szolgálat összekovácsoló erejének fontosságát.
Az építékezések végül 1948. április 11-én óriási ütemben meg is indultak.
A munkálatokban több száz önkéntes vett részt, köztük számos középiskolás és egyetemista diák, hiszen mind a gyermekvasút körüli munkálatokban, mind pedig annak szolgálatában való részvétel a kor egyik legnagyobb kiváltsága volt a magyar fiatalság számára.
ELNEVEZÉSE
Az 1989-es rendszerváltás időszakáig az Úttörővasút nevet viselte, ma hivatalosan MÁV Zrt. Széchenyi-hegyi Gyermekvasút. Megnyitása óta mind a Gyermekvasút, mind pedig az Úttörővasút elnevezés használatban van.
A vasúti szolgálatot gyerekek látják el felnőttek ellenőrzése és felügyelete mellett. A munka nagy részét valóban gyerekek végzik, így a felelősség óriási.
A VASÚT
A nagy ütemű munkálatoknak köszönhetően az első vonal 3 km-es szakaszát már 1948. július 31-én megnyitották – “Előre” állomásig (ma Virágvölgy), majd két évre rá, 1950-ben készült el az utolsó szakasz a közel 200 méteres Hárs-hegyi alagúttal –, amelynek végállomása Hűvösvölgy volt.
A propagandacéllal épült Széchenyi-hegyi Gyermekvasút 1950. augusztus 20-án hivatalos keretek között átadásra került.
MEGÁLLÓI
-Széchenyihegy
-Normafa megállóhely
-Csillebérc
-Virágvölgy
-Jánoshegy
-Vadaspark megállóhely (2004 óta)
-Szépjuhászné
-Hárshegy
-Hűvösvölgy
A teljes szakasz a Széchenyihegyi állomástól egészen a 11,2 km-re lévő Hűvösvölgyig tart – amelyet a táv rövidsége ellenére körülbelül 45 perc alatt tesz meg.
FELVÉTEL
A Széchenyi-hegyi Gyermekvasút évente két alkalommal felvételt hírdet 10 és 14 év közötti gyermekek számára, tehát azon gyerekek jelentkezését várják, akik általános iskola 4-5., illetve 6. osztályába járnak. Az életkori feltételek mellett elengedhetetlen a kiváló tanulmányi átlag, így legalább 4,0-es átlaggal rendelkező fiatalok jelentkezését várják.
Emellett szükséges az iskolaigazgató, a vezetőség, illetve az osztályfőnök hozzájárulása is. Továbbá a jelentkezni kívánó gyerekeknek kötelező orvosi alkalmassági vizsgán is részt venniük.
A négy hónapig tartó tanfolyamban való részvétel a korábbiakhoz képest ma már nem ingyenes, ettől függetlenül a jelenlegi 5000 Ft-os díj meglehetősen kedvező, főként ha figyelembe vesszük, hogy egy ilyen jellegű tanfolyammal milyen készségeket sajátíthatnak el a fiatalok.
A tanfolyam végét szóbeli vizsga zárja. Ezt követően a sikeres záróvizsgát tett gyerekek, természetesen felnőttek felügyelete mellett, megkezdhetik felhasználni először az elméleti, majd pedig a gyakorlati tudásukat is. Ahogy a múltban, úgy a jelenben is gyakori a túljelentkezés.
A jelentkező diákok jelenleg az alábbi pozíciókban láthatnak el feladatokat: rendelkező; jegyvizsgáló; váltókezelő; pénztáros; zárfékező; naplózó; hangosbemondó. Az Itt töltött éveik során a Gyermekvasút pajtásai gyakran váltják pozíciójukat annak érdekében, hogy minden feladatkörrel alaposan megismerkedhessenek.
Megemlítendő, hogy a gyerekek mindezt anyagi szolgáltatás nélkül végzik, azonban az elismerés és a kiváltság érzése számukra egészen biztosan kifizetődő.
A Gyermekvasút pajtásai számára is elengedhetetlen a pihenés, így rotációs megoldással oldják meg a nyári szünetben való szolgálatot.
A vasúti szolgálat végét a 8. osztály elvégzése jelenti. A volt vasutasok között nem szokatlan, ha későbbi tanulmányaik során vasúttal vagy villamossággal kapcsolatos pályát választanak maguknak.
Érdekességként megemlítendő, hogy a kisvasút 2015-ben bekerült a Guinness-rekordok közé – A világ leghosszabb vasútvonala, amely szolgálatát gyermekek látják el.
Az 50-es évekre a budai-hegyvidék óriási népszerűségnek örvendett. A Széchenyi-hegyi Gyermekvasút különlegessége nem csupán a kíváncsi gyermekek számára volt vonzó, de emellett a családok és a felnőttek számára is számos lehetőséggel kecsegtetett. Ilyen volt például a Szépjuhászné megállóban máig működő étterem is.