Vidéken több tejterméket fogyasztanak a magyarok, és ha lehet, elsősorban hazait

Sajt, tej és tejföl – három olyan élelmiszer, ami nélkül nem képzelhető el egy átlagos
magyar háztartás hűtője sem. A magyarok a hazai termékeket előnyben részesítik,
ragaszkodnak kedvenc márkáikhoz és általában a heti egy nagybevásárlás közben
szerzik be. Míg Budapesten kevésbé népszerű például a tejföl, addig a falvakban
görög joghurtot fogyasztanak kevesebben. A sajtok közül a trappista
nélkülözhetetlen, ezért az Alföldi Tej bevezeti a 100%-ban trappistából készült
sajtkrémet a piacra.


Az ország egyes pontjai között ugyanakkor érdekes különbségek fedezhetők fel, ugyanis
míg a vidéki városokban a magyarok 93%-a eszik rendszeresen tejfölt, addig Budapesten
ez az arány mindössze 79%. A tej, vaj, túró esetében, ha nincs is ekkora differencia, még
mindig szignifikánsan többen vannak, akik vidéken falatozzák az említett ételeket.
Vannak ugyanakkor olyan termékek, amelyek esetében a fővárosiak a nagyobb
fogyasztók, ilyen például a hűtést igénylő, hosszabb szavatossági idejű ESL tej, amelyet
Budapesten az itt élők 37%-a fogyaszt, szemben például a falvakban élőknél jellemző 24
százalékkal.


Az életkor és a jövedelmi helyzet is számít


A kutatás rámutatott, hogy a tejtermékek vásárlására hatással van az egyes háztartások
jövedelmi helyzete is. Ez azt jelenti, hogy a magasabb jövedelemmel rendelkezők többet
is fogyasztanak, ugyanakkor kivételt képez a vaj, a túró, az UHT és ESL tej, amelyet
nagyjából egyforma arányban esznek, anyagi helyzettől függetlenül.


Azok a háztartások, ahol gyermekek is vannak, lényegesen több tejterméket vásárolnak,
különösen akkor, ha 3-5 éves gyerek él a családban. Népszerűek az ízesített tejitalok, így
például a kakaó, madártej, valamint az ivójoghurtok. Ez azért fontos, mert az ezekben
található kalciumra gyerekkorban, serdülőkorban van leginkább szüksége a
szervezetnek, vagyis a nagy növekedések időszakában.


Sokat számítanak a generációs különbségek is, ugyanis míg a 29 évnél fiatalabbak a
leglelkesebb fogyasztói a kanalas desszerteknek, az ivójoghurtnak és az ESL tejnek,
addig a 60 évnél idősebbek főleg sajtot, túrót és tejfölt fogyasztanak.


Ha azt nézzük, melyik az a termék, amelyet legalább hetente fogyasztanak a magyarok,
első helyen a tej áll, amelyet a lakosság közel háromnegyede, a megkérdezettek 73%-a
iszik minden héten legalább egyszer. A válaszdók kétharmada pedig legalább heti
egyszer eszik sajtot (68%), vajat, vajkrémet vagy tejfölt (67%).


Bár a sajtok esetében vannak olyan népszerű fajták, mint az edami, gouda, mozzarella
vagy a grillsajt, ennek ellenére a válaszadók szerint, aminek mindig lennie kell otthon, az
a trappista sajt. Legyen szó akár szendvicsről, akár egyéb felhasználásról, alapvetés,
hogy ez a típus legyen a hűtőben.