Még csak néhány hónap telt el az idei évből, máris számos közlekedési infrastrukturális beruházást adtak át, és a sor folytatódik – épül a Duna-híd harmadik felszerkezete. A Déli összekötő vasúti híd innovatív projektje a jelenlegi vasúthálózat kapacitásának növelése és a modernizáció érdekében jött létre.
A fejlesztés több ütemben kívánja megvalósítani a környezetbarát budapesti közlekedés vízióját. Jelenlegi üteme a Déli összekötő Duna-híd harmadik komponensének megépítése, amelynek szerkezetét Csepelen rakták össze.
A Déli Körvasút jelenlegi fejlesztése, s már épülő üteme a Déli összekötő vasúti Duna-híd korszerűsítése. Napjainkban a Duna-híd még két egyvágányos felszerkezettel rendelkezik, de a nagyobb kapacitás érdekében megindult a három egyvágányos szerkezet építésének munkálata.
Mivel két Duna-hídnak rendelkezésre kell állnia a vasúti forgalom jelenlegi teherbírásához, így jelenleg szükséges egy új cölöpfalas hídfő építése a budai oldalon.
A jelenlegi kettő mellé tehát először megépül egy harmadik, s ezt követően egyenként bontják le a korábbi kettőt, és építenek újakat a helyükre.
Május 29-én jelent meg a hír a Budapesti Fejlesztési Központ Nonprofit Zrt. közlésében
„… hajóra emelték és előkészítették a szállításra a megújuló Déli összekötő vasúti híd első hídelemét Csepelen.”
– írta az MTI.
Az átalakítási és korszerűsítési munkálatok mintegy 3 km-es szakaszon zajlanak, amelynek idejére zajvédő falakat húznak fel a híd ezen szakaszán. Az 510 méter hosszú hídhoz egységenként „úsztatják” az elemeket, ezután pedig emelőbárkákra rakják, hogy várhatóan 2020 harmadik és negyedik negyedévében a helyére emeljék azokat.
A harmadik szerkezet miatti átalakítások természetesen modernizációs törekvésekkel is párosulnak, így tehát a csatlakozó szakaszon új közműkivilágítást kap a szakasz egésze. Emellett pedig valamennyi sodronyt lecserélnek és új szigetelést is kapnak a szerkezetek. A nagyfokú korszerűsítés megkívánja a szakaszon üzemelő optikai kábel lecserélését, valamit annak átszerelését is.
Csepelen folyamatosan gyártják a további elemeket és állítják össze a szerelési egységeket, miközben a híd környezetében is zajlanak az előkészítő munkák.
Ilyen nagyságú és jelentős vasúti beruházás Budapest belső területein több mint 100 éve nem történt.
A beruházástól várt eredmények:
- pontosabb, kiszámíthatóbb és gyorsabb vasúti közlekedés
- kevesebb autó, enyhülő autós torlódások
- új megállók
- környezetkímélő utazás és szállítás
- halkabb, környezethez jobban illeszkedő vasúti pályák
- megújuló zöldfelületek és közterületek
– írta Facebook-posztjában Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ vezérigazgatója.
Hosszú évtizedek óta tehát az első olyan vasúti beruházás, amely Budapesten belül új megállókkal és sűrűbb vonatokkal az ingázók mellett a városban közlekedők hasznát is szolgálni fogja.
Borítókép: Greczula Levente László