Budapest tömegközlekedése újabb korszerűsítési program előtt áll: a BKV 27 mozgólépcső cseréjét és 8 ferdelift beépítését tervezi az M2-es metróvonalon. A projekt költsége 21 milliárd forint, amelyet az Európai Fejlesztési Bank finanszíroz.
Akadálymentesítés az M2-es metróvonalon
Az M3-as vonal akadálymentesítése után a főváros célja, hogy az M2-es metró is teljes mértékben elérhetővé váljon a mozgásukban korlátozott utasok számára. „Itt az ideje, hogy az M2 metróvonal is teljes mértékben akadálymentes legyen” – mondta Karácsony Gergely főpolgármester a budapest.hu közleménye szerint.
A tervezett beruházás nyolc állomást érint, ahol összesen 27 mozgólépcsőt cserélnek, és nyolc ferdeliftet telepítenek. A program célja a korszerűsítésen túl az energiahatékonyság növelése is.
Öt állomáson még szovjet mozgólépcsők üzemelnek
Az M2-es metró Budapest második legforgalmasabb vonala, naponta mintegy 300 ezer utas használja. A jelenlegi 11 állomás közül azonban csupán három akadálymentesített.
A több mint két évtizeddel ezelőtti felújítás során a költségek csökkentése érdekében a mozgólépcsők cseréje kimaradt a fejlesztésekből. Ennek következtében öt állomáson még mindig 50 éves, szovjet gyártmányú mozgólépcsők működnek, amelyek nagy energiafelhasználásúak és elavultak. Három további állomáson a nyolcvanas évek végén beépített mozgólépcsők szolgálnak, amelyek szintén felújításra szorulnak.
A beruházás hosszú távon a főváros energiafelhasználását is csökkenti. Az új mozgólépcsők és a további energiahatékonysági intézkedések összességében közel 30 százalékos energiamegtakarítást eredményezhetnek. „A beruházás hozzájárul a jövőbeni működési költségek csökkentéséhez is” – emelte ki Karácsony Gergely.
A kormány jóváhagyására várnak
A BKV kidolgozta a projekt részleteit, azonban az európai fejlesztési forrásokhoz való hozzáféréshez kormányzati engedély szükséges. A főpolgármester jelezte, hogy a Fővárosi Közgyűlés januárban tárgyalja a támogatási csomagot. „Remélem, hogy az akadálymentesítés igazi nemzeti üggyé válik, és a kormány is annak tekinti” – fogalmazott.
A finanszírozási megállapodás aláírását követően a Fővárosi Közgyűlés dönthet a feltételek elfogadásáról és a kormányzati jóváhagyás kezdeményezéséről. Karácsony hangsúlyozta: „Az esélyegyenlőség megteremtése és a fogyatékossággal élő emberek közlekedési feltételeinek javítása nem csupán fejlesztési kérdés, hanem alapvető civilizációs ügy. Budapesten mindenkinek joga van ahhoz, hogy méltó módon és önállóan vehesse igénybe a város szolgáltatásait.”