Az Ikarus–Yutong adta a legkedvezőbb ajánlatot Budapest 160 darabos trolibusztenderére

A Magyarbusz.info beszámolója szerint az Ikarus és a kínai Yutong közösen nyújtották be a legversenyképesebb ajánlatot Budapest legújabb trolibusz-beszerzésére.

A tendert a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) indította 2024 elején, legfeljebb 160 darab akkumulátoros trolibusz – szóló és csuklós változatban – beszerzésére. A projekt finanszírozását európai uniós forrásokból tervezik megvalósítani, de a szükséges támogatás egyelőre még nem áll rendelkezésre, így a járművek leszállításának ütemezése továbbra is bizonytalan.

A tender hivatalos eredménye a következő egy-két hónapban várható. A BKK célja, hogy 2030-ig megduplázza Budapest jelenlegi, 155 kilométer hosszú trolibuszhálózatát.

Négy gyártó szállt versenybe az új budapesti trolikért

A pályázat iránt kezdetben négy gyártó mutatott érdeklődést: az Ikarus–Yutong konzorcium, a lengyel Solaris, a cseh Škoda Group és a török Bozankaya. Később a Škoda visszalépett, így három szereplő maradt versenyben. Az elérhető információk alapján az Electrobus Europe Zrt. által benyújtott Ikarus–Yutong-ajánlat bizonyult a legkedvezőbbnek. A konzorcium egységárai a legalacsonyabbak: a szóló trolibuszokat 451 500 euróra, a csuklós modelleket 649 500 euróra árazták be.

Érdekesség, hogy bár az Ikarus jelenleg nem gyárt trolibuszokat, és a Yutong modelljei jellemzően Kínában és Latin-Amerikában üzemelnek, a Budapestre szánt járművek a Yutong U12 és U18 típusú elektromos buszplatformjaira épülnek.

A török Bozankaya második lett – alacsonyabb üzemeltetési költségekkel

A második legjobb ajánlatot a török Bozankaya tette, amely fokozatosan építi jelenlétét Közép-Európában. A cég az SNG T12 és SNG T18 típusú trolibuszokat kínálta, amelyek már Temesváron és Prágában is közlekednek. Noha a Bozankaya ajánlata tartalmazta a legalacsonyabb költségeket az alkatrészekre, karbantartásra és képzésekre, ezek az értékelési szempontok kisebb súllyal szerepeltek. Az egységárak mindenesetre magasabbak voltak, mint az Ikarus–Yutong esetében: a szóló trolibuszok 569 000, a csuklós modellek pedig 729 000 euróba kerülnek. A Bozankaya – akárcsak az Ikarus–Yutong – 36 hónapos kiterjesztett garanciát vállalt.

Solaris a harmadik helyen – a jelenlegi szállító háttérbe szorult

A jelenleg is Budapest trolibuszflottáját szállító Solaris ezúttal csak a harmadik helyet szerezte meg. A lengyel gyártó az elmúlt években összesen 108 Trollino típusú járművet adott át a fővárosnak. Az új ajánlat szerint a szóló trolibuszokat 799 000 euróért, míg a csuklós modelleket 973 000 euróért kínálják – ezek az árak messze meghaladják a riválisok ajánlatait.

Nyitókép (látványterv): MBI Grafika