A napokban egy elveszettnek hitt, több mint száz éves villamos került a BKV járműparkjába – olvasható a Városháza közleményében.
Több éves előkészítő munkát követően került ismét Budapestre a BKV egyik jogelődjének számító, a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság tulajdonában lévő villamos, valamint egy pótkocsi. Előbbit 1895-ben, míg utóbbit 1910-ben gyártották, így mára már mindkét jármű bőven meghaladta a száz éves kort. Az eredetileg A- majd később N-típusjelzésbe sorolt motorkocsit, valamint az M típusú pótkocsit egy-egy miskolci, illetve Miskolc környéki telekről kellett kiemelni.
A BKV jogelődje 1896-ban indította el villamosüzemét a Nyugati pályaudvar és Újpest között, erre a célra szerezték be az A típusú villamosokat a budapesti Schlick gyártól. A kezdeti üzemeltetési tapasztalatok alapján már viszonylag rövid időn belül műszaki változtatásokat eszközöltek a villamosokon, valamint több, akkor futó altípust egységesítettek, így 1900-tól már N típusként hivatkoztak a most előkerült villamosra is.
Budapesten a sorozat selejtezése az 1940-es évektől 1957-ig tartott, ekkor közlekedett N típusú kocsi utoljára a fővárosi síneken. A forgalomból kivont kocsik jelentős része vidéki társvállalatokhoz került, így a most megmentett kocsi is Miskolcon kezdett új életet: 1953-1964-ig volt aktív szolgálatban, ezután leállították, elektromos berendezéseit, valamint hajtásrendszerét és alvázberendezéseit leszerelve értékesítették.
Sokáig úgy tűnt, hogy a villamosból napjainkra nem maradt fent egyetlen darab sem, ezért is egyedülálló, hogy mégis előkerült a már elveszettnek hitt sorozat valószínűleg egyetlen túlélő darabja.
A kocsi közel 60 éven keresztül hétvégi házként funkciónált, míg hosszas szervezés és előkészületek után, 2022. májusában a BKV lelkes munkatársai útnak indították Budapest irányába egy új élet reményében. Egy másik, nem kevésbé érdekes sorsú jármű is érkezett az N típusú villamossal. Ez egy szintén budapesti, Budapesti Városi Villamos Vasút eredetű, M típusú pótkocsi, amely 1959-ig Budapesten, attól az időponttól kezdve pedig Miskolcon dolgozott egészen 1977-es selejtezéséig. Ezután egy Miskolc környéki településen szintén hétvégi házként használták. A BKV munkatársai lehetőségeik függvényében a következő évek során megkezdik az igencsak leromlott állapotú veterán villamoskocsik felújítását, de addig is gondoskodnak az állapotuk megőrzéséről – olvasható a fővárosi közleményben.