A szükségállapot számos negatív hatása mellet, előremutató kezdeményezések is napvilágot láttak a napokban. Régóta megoldatlan probléma a nagykörúti biciklisáv hiánya, amely kialakítására – bár nem a teljes szakaszon – most lehetőség nyílt.
A járványügyi helyzetben lényegesen lecsökkenő autós forgalom és az ezzel párhuzamosan növekvő kerékpáros forgalom megteremtette azokat a körülményeket, amelyek lehetővé tették a közúti úthálózat ideiglenes átalakítását.
A járványügyi helyzethez kapcsolódóan megvalósítható kerékpárosbarát intézkedéssorozat következő lépéseként Budapest egyik legfontosabb útvonalán, a Nagykörúton épül ideiglenes kerékpársáv az Üllői út és a Váci út közötti 3 kilométeres szakaszon. A mindkét irányú útpályán felfestett kerékpársáv miatt a körút az autók számára átmenetileg egysávos lesz, a jelentősen visszaesett közúti forgalom miatt azonban nem számítunk érdemi közúti torlódásokra
– olvasható a Budapest Közlekedési Központ (BKK) közleményében.
Habár az intézkedés csupán ideiglenesen és várhatóan szeptemberig teszi alkalmassá a nagykörúti biciklis közlekedést, mégis rávilágít a kerákpáros infrastuktúra évtizedes hiányosságaira.
A Fővárosi Önkormányzat márciusi döntése alapján a Nagykörút mellett több kiemelt útvonalon is biciklisáv kialakítása mellett döntöttek, így a Bartók Béla úton, a Tétényi úton, valamint az Üllői úton is lehetőség nyílt kétkerekűekkel közlekedni.
A BKK közleménye alapján a teljes budapesti kerékpárforgalmi főhálózat hossza 325 kilométer, amely a jelenlegi fejlesztésnek köszönhetően mintegy 20 kilométerrel bővül, ráadásul a főváros legfontosabb, eddig leginkább hiányzó szakaszain. Kérdés azonban, hogy a nyár végét követően az ideiglenes átalakítások közül melyek maradhatnak hosszabb távon is a kerékpárosok használatában.