Talán kijelenthetjük, hogy az UNO a legnépszerűbb retro kártyajáték a világon, de ennek ellenére szinte senki sem ugyanúgy játssza. Ebben a cikkben összegyűjtöttük a jelenleg érvényben lévő “hivatalos” játékszabályt.
Alapszabályok
Először is nézzük meg azokat a játékszabályokat, amik a játékmenetet és a köröket befolyásolják.
- Az UNO-t egyszerre 2-10 játékos játszhatja.
- Mindenki 7 lapot kap az osztótól (se többet se kevesebbet!) – már itt sokan megbuknak.
- A végén számolni és pontozni kell: az összesített játékot az nyeri, aki először éri el az 500 pontot – csinált valaki valaha ilyet?
- A nyerő játékos kapja a pontokat: a számok pontosan annyi pontot érnek, amennyi rajtuk szerepel, a színes akciókártyák 20 pontot, a feketék 50 pontot érnek.
- Alternatív szabály, hogy minden játékos mínusz pontokat gyűjt a kezében maradt lapokkal, és az nyer, akinek a legkevesebb pontja lesz a végén.
- A játék kezdetekor a dobópakli első lapja csak számkártya lehet, akciókártya felfordítása esetén keverés történik.
- Ha már csak egy lap marad a kezünkben, azt kell mondanunk, hogy “UNO!” – ha ezt elfelejtettük 2 lapot kell húznunk büntetésül – nem 4-et, ahogy sokan ismerik.
Akciókártyákat érintő UNO szabályok
Most pedig következzen a feketeleves. Ha eddig még nem zártad be a cikket, ezután se tedd!
- +4-es akciókártyát csak akkor tehet le a játékos, ha nincs más lehetőség a kezében. Tehát, ha színre színt, és számra számot sem tud letenni.
- Ezt a többiek vagy elhiszik vagy sem. Ha valaki él a vétó jogával, akkor a játékosnak meg kell mutatnia a lapjait: ha csalt, akkor ő húzza fel a +4-et és még 2 ráadás lapot büntetésül, ha szabályosan játszott, akkor a vádoló húz fel +4-et a soron következő játékos mellett.
- +4-esre nem lehet újabb +4-est tenni. A +4-el sújtott játékosnak fel kell húznia 4 lapot a pakliból, és kimarad a körből.
- +4-esre nem lehet +2-est tenni, akkor sem ha ellenfelünk olyan színt kért, amilyen a kezünkben szereplő +2-es lap.
- A színválasztó kártyát csak akkor használhatjuk fel, ha semmilyen más színes számkártyát nem tudunk kijátszani.
Érdekes szabályok, amikről nem biztos, hogy tudtál
Két kártyát is le lehet rakni egyszerre, amennyiben ugyanolyan színűek és ugyanolyan szám szerepel rajtuk, azaz duplák.
Csapni szabad: a játékszabály megengedi, hogy a sorod előtt is bevágj a soron következő játékos elé, úgynevezett csapással (+2-es lap esetén is). Ezt akkor teheted meg, ha pontosan ugyanolyan lap van a kezedben, mint ami a dobópaklira került.
A játékot színes kártyával kell befejezni, azaz nem lehet akciókártyával nyerni.
Ha valaki nyert, egyik játékos sem hívhatja vissza +4-es vagy +2-es kártyával.
Ha az egyik játékos kimaradsz kártyát játszik ki, akkor a “kimaradó” játékos rávághat egy másik kimaradsz kártyát. Célszerű gyorsnak lenni.
És, ha már a kimaradsz (skip) kártyánál tartunk: 2020-ban volt egy érdekes szabálymódosítás, ami kimondja, hogy a kimaradsz kártyával a +2-es és +4-es lapokat tovább lehet passzolni a következő játékosnak. Ezt a Mattel a hivatalos UNO Twitter csatornán jelentette be:
Összegezve, egyszerűen hihetetlen, hogy sokan (köztük mi is) éveken keresztül mennyire helytelenül játszottuk a játékot, és soha senkiben nem merült fel, hogy elolvassa a játékhoz kapott hivatalos szabályzatot. Mert ugye mindenki ismeri és már játszotta valahol.
A kedvenc UNO változataink
- UNO Flip!: ebben az UNO változatban minden kártya kétoldalú, a pakli pedig tartalmaz egy oldalfordító akciókártyát. A kártyák egyik oldalán a már megszokott színek, számok és akciók fogadnak, míg a másik oldal teljesen megújult.
- UNO 50 delux változat: ez az eredeti alapjáték 50 éves jubileumi kiadása. Az árát tekintve körülbelül háromszor annyiba kerül, mint az eredeti, de sokkal szebb, minőségibb kártyákat tartalmaz, amit díszdobozba csomagoltak.
Miért ilyen sikeres az UNO már több mint 50 éve?
Mert az UNO tipikusan az a játék, amit bármikor elővesz az ember és leül játszani. Legyen az otthoni partiest során, a parkban, a vonaton, a Balatonon vagy egy tengerparton, az UNO bárhova elkísér minket.
Végtelenül egyszerű szabályai miatt nem, vagy csak alig szorul tanításra, a soron következő játékos már érteni is fogja, hogy mi a cél. A cél is rendkívül egyszerű: jussunk el A-ból B-be, miközben az ellenfeleink megpróbálnak minket ebben megakadályozni.
Az egyedi játékszabályoknak köszönhetően pedig mindenki egy kicsit magának érzi az UNO-t.
Te milyen saját házi játékszabályokkal dobtad fel a játékot?