A klasszikus táblás römi játékszabálya(i)

fából készült táblás römi

Talán a fából vagy műanyagból készült táblás römit kevesebben ismerik, mint a francia kártyával játszott hagyományos verziót. Ezért ebben a cikkben bemutatjuk a táblás römi alap játékszabályát, játékmenetét és egyéb hasznos tanácsokat is.

Ha valaki életében először játszik táblás römit, az szinte azonnal beleszeret. A fa vagy műanyag táblák és a négyféle színű kövek nagyon könnyen játszhatóvá teszik a játékot. Könnyű átlátni a táblát és a pályát, nem kell kézben tartanunk mindent, mint a hagyományos francia kártyás változatnál.

Viszont talán pont ez az egyetlen hátránya is: a sok kő és a négy tábla súlyos, hogy csak úgy cipelgessük, ha elveszik belőle akár egy is, már megborítja az egész játékot. A francia kártyát pedig bárhol bármikor elő lehet kapni, könnyen pótolható és nem mellesleg rengeteg féle játék játszható vele.

Na de nézzük, hogy is játsszák a táblás römit!

A játék célja

A játékot legalább 2 fő, legfeljebb 4 fő játszhatja.

Minden követ fel kell használni úgy, hogy az utolsó követ (zárókő) is kijátszva elfogyjanak a kövek a tábláról.

Ehhez úgynevezett “terc”-eket kell gyűjteni, azaz három követ kell egymás mellé az asztalra helyezni.

  • Sor-terc (folyó-terc): azonos színű egymást követő számokat kell tartalmazzon (1-től 13+1-ig).
  • Szín-terc (álló-terc): különböző színű (4 színű lehet egy kő), de azonos számokat kell tartalmazzon.

Előkészületek és osztás

  • A köveket jól összerázzuk, összekeverjük, majd az asztalon fejjel lefelé fordítjuk az összeset.
  • A köveket 7-esével színnel lefelé egymásra pakoljuk, így képzünk belőlük oszlopokat, amiket egy összefüggő sorba rendezünk.
  • Egy kő megmarad, ez lesz az osztókő. Az osztókövet felfordítjuk, aminek értékét leszámítjuk az összefüggő sor elejéről (balról jobbra haladva), majd a legfelső követ kicseréljük az osztókőre (arccal felfelé fordítjuk). Ez lesz a szépkő.
  • A kicserélt követ felhelyezzük a következő oszlop tetejére.
  • Az így már 8 db kőből álló oszlopot kiosztjuk a kezdő játékosnak, majd a soron következő oszlopot a mellette ülőnek az óramutató járásával megegyező irányba. Minden játékos két oszlopot kap.
  • Miután minden játékos megkapta a 2-2 oszlopot, az osztásra szánt következő oszlopot felrakjuk az azt követő tetejére, innen fogunk minden körben szedni, húzni.
  • Minden játékos felpakolja a köveket a táblájára.
  • Ha valaki duplát kapott, azt ki lehet cserélni egy másik játékossal, de még a játék kezdete előtt.
  • A köveket akkor lehet lepakolni a tábláról, ha van köztük legalább egy terc.

Eddig talán a legtöbb táblás römi változat megegyezik. Itt kezdődik a bonyodalom.

Alapszabályok

  • Minden játékosnak 1 perc áll a rendelkezésére a körében.
  • A szépköves oszlopból nem lehet húzni.
  • A szépkövet csak akkor húzhatjuk fel, ha biztosan nyerni tudunk vele.
  • Miután felvettünk egy követ (földről akár többet) el kell dobnunk egyet.
  • Csak kipakolt játékosok rakhatnak köveket egymás kipakolt terceihez.
  • Visszamenőlegesen köveket felszedni csak kipakolt állapotban lehet.
  • Ezekkel egészíthetjük ki a pályára kipakolt terceket.
  • A zsoli szolgál a tercekből hiányzó követ helyettesítésére.
  • A kivett zsolit nem lehet a táblára felhelyezni, fel kell használni.
  • Ha valakinek három kőnél kevesebb marad a tábláján azt köteles bejelenteni és ettől fogva már nem tud felszedni az asztalról, csak az oszlopból vehet.

A játék menete

Alapvetően háromféle táblás römit különböztetünk meg. Mindegyik változatnál egy kissé máshogy néz ki a játékmenet és a pontszámítás.

1. Alapjáték, eredeti játék

  1. A saját táblán terceket alakítunk ki: a köveket akkor lehet lepakolni a tábláról, ha van köztük legalább egy terc és összesen 30 pontot érnek.
  2. A kezdő játékos arccal lefelé letesz egy feleslegesnek ítélt követ. Így alakul meg az eldobott kövek sora.
  3. A második játékos húz az oszlopból, majd ha tercei elérik az 50 pontot és van legalább egy sor-terce, akkor kipakolhat. A köre végén lerak egy újabb haszontalannak vélt követ, viszont ezt már arccal felfelé fordítva.
  4. A következő játékos már nem muszáj a húzókövek közül szednie, hanem szedhet a földről is, de csak abban az esetben, ha azzal a kővel ki is tud pakolni. Kipakolás után eldob egy követ.

Az nyer, akinek a tábláján nincs felesleges kő.

Pontszámítás

  • kiskövek (egyjegyű számok): 5 pont
  • nagykövek (kétjegyű számok): 10 pont
  • az 1-es:
    • ha a 2-es előtt szerepel (kistercben): 5 pont
    • a 13-as után következik (nagytercben): 10 pont
    • ha szín-tercet képez, akkor minden kő 25 pont
    • a játék végén táblán maradt kő -25 pont
  • ha a zsoli (jolly joker)
    • fennmarad a táblán az -50 pont
    • zárókőként használjuk, akkor 100 pont

2. Táblánmaradós játék

A táblánmaradós – ahogy a neve is sugallja – annyiban különbözik az alapjátéktól, hogy itt a táblánkon játszunk. Az általunk lerakott köveket egy oszlopba gyűjtjük a soron következő játékos mellett. Ezeket a köveket csak ő veheti fel, és ő is csak a legutóbbit. Minden kör elején húzunk, majd a kör végén dobni kell, ezért nincs lehetőség passzolásra.

Az nyer akinek elsőként összeállnak a tábláján a tercek és marad záróköve. A zárókövet nem kell felhasználni.

Ebben a játékban a táblán lévő tercek pontértékét számoljuk, és hozzáadjuk az esetleges zárókő pontértékét (50 pont). Zsolival történő zárás esetén a nyerő táblán lévő terceket duplán számoljuk.

3. Kipakolós, játék (rablórömi)

Véleményünk szerint a rablórömi a legdinamikusabb változat. A táblát csak a kezdéshez és a kombináláshoz használjuk, de minden követ a játékmezőn pótolunk. Az a cél, hogy a tábla mielőbb leürüljön.

Az nyeri a fordulót, aki leghamarabb leüresíti a tábláját, felhasználva a zárókövet is.

Minden kör elején húznunk kell egy követ a “bankból”, majd ha le tudjuk helyezni, tegyük is meg. Ha nem tudjuk sehova eljátszani, vagy a saját táblánkon lévőkkel kombinálni, akkor meg kell tartanunk, míg fel nem tudjuk használni.

Negatív pontszámítás történik, azaz a vesztes játékosok “gyűjtik” a mínusz pontokat, míg a győztes nulláz. Előre meghatározott kör után (általában 4) az a végső nyertes, aki a legkevesebb pontot szerezte.

Hibát találtál? Kiegészítenéd? Írd meg nekünk!

Tisztában vagyunk azzal, hogy a táblás römi játékszabályai nincsenek kőbe vésve, és sok házi megoldással találkozni. Ha valahol helyesbítenél vagy kiegészítenél, írd meg nekünk!

De addig is, jó játékot kívánunk!

Marketing tanácsadó