Talán a fából vagy műanyagból készült táblás römit kevesebben ismerik, mint a francia kártyával játszott hagyományos verziót. Ezért ebben a cikkben bemutatjuk a táblás römi alap játékszabályát, játékmenetét és egyéb hasznos tanácsokat is.
Ha valaki életében először játszik táblás römit, az szinte azonnal beleszeret. A fa vagy műanyag táblák és a négyféle színű kövek nagyon könnyen játszhatóvá teszik a játékot. Könnyű átlátni a táblát és a pályát, nem kell kézben tartanunk mindent, mint a hagyományos francia kártyás változatnál.
Viszont talán pont ez az egyetlen hátránya is: a sok kő és a négy tábla súlyos, hogy csak úgy cipelgessük, ha elveszik belőle akár egy is, már megborítja az egész játékot. A francia kártyát pedig bárhol bármikor elő lehet kapni, könnyen pótolható és nem mellesleg rengeteg féle játék játszható vele.
Na de nézzük, hogy is játsszák a táblás römit!
A játék célja
A játékot legalább 2 fő, legfeljebb 4 fő játszhatja.
Minden követ fel kell használni úgy, hogy az utolsó követ (zárókő) is kijátszva elfogyjanak a kövek a tábláról.
Ehhez úgynevezett “terc”-eket kell gyűjteni, azaz három követ kell egymás mellé az asztalra helyezni.
- Sor-terc (folyó-terc): azonos színű egymást követő számokat kell tartalmazzon (1-től 13+1-ig).
- Szín-terc (álló-terc): különböző színű (4 színű lehet egy kő), de azonos számokat kell tartalmazzon.
Előkészületek és osztás
- A köveket jól összerázzuk, összekeverjük, majd az asztalon fejjel lefelé fordítjuk az összeset.
- A köveket 7-esével színnel lefelé egymásra pakoljuk, így képzünk belőlük oszlopokat, amiket egy összefüggő sorba rendezünk.
- Egy kő megmarad, ez lesz az osztókő. Az osztókövet felfordítjuk, aminek értékét leszámítjuk az összefüggő sor elejéről (balról jobbra haladva), majd a legfelső követ kicseréljük az osztókőre (arccal felfelé fordítjuk). Ez lesz a szépkő.
- A kicserélt követ felhelyezzük a következő oszlop tetejére.
- Az így már 8 db kőből álló oszlopot kiosztjuk a kezdő játékosnak, majd a soron következő oszlopot a mellette ülőnek az óramutató járásával megegyező irányba. Minden játékos két oszlopot kap.
- Miután minden játékos megkapta a 2-2 oszlopot, az osztásra szánt következő oszlopot felrakjuk az azt követő tetejére, innen fogunk minden körben szedni, húzni.
- Minden játékos felpakolja a köveket a táblájára.
- Ha valaki duplát kapott, azt ki lehet cserélni egy másik játékossal, de még a játék kezdete előtt.
- A köveket akkor lehet lepakolni a tábláról, ha van köztük legalább egy terc.
Eddig talán a legtöbb táblás römi változat megegyezik. Itt kezdődik a bonyodalom.
Alapszabályok
- Minden játékosnak 1 perc áll a rendelkezésére a körében.
- A szépköves oszlopból nem lehet húzni.
- A szépkövet csak akkor húzhatjuk fel, ha biztosan nyerni tudunk vele.
- Miután felvettünk egy követ (földről akár többet) el kell dobnunk egyet.
- Csak kipakolt játékosok rakhatnak köveket egymás kipakolt terceihez.
- Visszamenőlegesen köveket felszedni csak kipakolt állapotban lehet.
- Ezekkel egészíthetjük ki a pályára kipakolt terceket.
- A zsoli szolgál a tercekből hiányzó követ helyettesítésére.
- A kivett zsolit nem lehet a táblára felhelyezni, fel kell használni.
- Ha valakinek három kőnél kevesebb marad a tábláján azt köteles bejelenteni és ettől fogva már nem tud felszedni az asztalról, csak az oszlopból vehet.
A játék menete
Alapvetően háromféle táblás römit különböztetünk meg. Mindegyik változatnál egy kissé máshogy néz ki a játékmenet és a pontszámítás.
1. Alapjáték, eredeti játék
- A saját táblán terceket alakítunk ki: a köveket akkor lehet lepakolni a tábláról, ha van köztük legalább egy terc és összesen 30 pontot érnek.
- A kezdő játékos arccal lefelé letesz egy feleslegesnek ítélt követ. Így alakul meg az eldobott kövek sora.
- A második játékos húz az oszlopból, majd ha tercei elérik az 50 pontot és van legalább egy sor-terce, akkor kipakolhat. A köre végén lerak egy újabb haszontalannak vélt követ, viszont ezt már arccal felfelé fordítva.
- A következő játékos már nem muszáj a húzókövek közül szednie, hanem szedhet a földről is, de csak abban az esetben, ha azzal a kővel ki is tud pakolni. Kipakolás után eldob egy követ.
Az nyer, akinek a tábláján nincs felesleges kő.
Pontszámítás
- kiskövek (egyjegyű számok): 5 pont
- nagykövek (kétjegyű számok): 10 pont
- az 1-es:
- ha a 2-es előtt szerepel (kistercben): 5 pont
- a 13-as után következik (nagytercben): 10 pont
- ha szín-tercet képez, akkor minden kő 25 pont
- a játék végén táblán maradt kő -25 pont
- ha a zsoli (jolly joker)
- fennmarad a táblán az -50 pont
- zárókőként használjuk, akkor 100 pont
2. Táblánmaradós játék
A táblánmaradós – ahogy a neve is sugallja – annyiban különbözik az alapjátéktól, hogy itt a táblánkon játszunk. Az általunk lerakott köveket egy oszlopba gyűjtjük a soron következő játékos mellett. Ezeket a köveket csak ő veheti fel, és ő is csak a legutóbbit. Minden kör elején húzunk, majd a kör végén dobni kell, ezért nincs lehetőség passzolásra.
Az nyer akinek elsőként összeállnak a tábláján a tercek és marad záróköve. A zárókövet nem kell felhasználni.
Ebben a játékban a táblán lévő tercek pontértékét számoljuk, és hozzáadjuk az esetleges zárókő pontértékét (50 pont). Zsolival történő zárás esetén a nyerő táblán lévő terceket duplán számoljuk.
3. Kipakolós, játék (rablórömi)
Véleményünk szerint a rablórömi a legdinamikusabb változat. A táblát csak a kezdéshez és a kombináláshoz használjuk, de minden követ a játékmezőn pótolunk. Az a cél, hogy a tábla mielőbb leürüljön.
Az nyeri a fordulót, aki leghamarabb leüresíti a tábláját, felhasználva a zárókövet is.
Minden kör elején húznunk kell egy követ a “bankból”, majd ha le tudjuk helyezni, tegyük is meg. Ha nem tudjuk sehova eljátszani, vagy a saját táblánkon lévőkkel kombinálni, akkor meg kell tartanunk, míg fel nem tudjuk használni.
Negatív pontszámítás történik, azaz a vesztes játékosok “gyűjtik” a mínusz pontokat, míg a győztes nulláz. Előre meghatározott kör után (általában 4) az a végső nyertes, aki a legkevesebb pontot szerezte.
Hibát találtál? Kiegészítenéd? Írd meg nekünk!
Tisztában vagyunk azzal, hogy a táblás römi játékszabályai nincsenek kőbe vésve, és sok házi megoldással találkozni. Ha valahol helyesbítenél vagy kiegészítenél, írd meg nekünk!
De addig is, jó játékot kívánunk!