A tavalyi év kiemelkedően aktív volt Budapest fejlődésének életében. Számos új tér, közlekedési innováció, zöld beruházás és infrastruktúra fejlesztések jellemezték. Ezek közül hoztunk most el 5+1 említésre méltó és sok szempontból kiemelkedő fontosságú projektet.
Átadták az id. Antall József rakparton kiépített sétányt
Az új fővárosi vezetés pandémia alatti egyik legkarakteresebb intézkedése volt, amikor időszakosan lezárták a Margit híd és a Lánchíd közötti pesti alsó rakpartot, ezzel demonstrálva, hogy Budapest számos tere lehetne lezárva a forgalom elől, átadva így a teret más alternatív közlekedési módoknak és a szabadtéri programok kedvelőinek.
Az autóktól felszabaduló útszakasz nem is állt sokáig üresen. Gyalogosok, biciklisek, rolleresek, babakocsisok és sokan mások azonnal használatba is vették. Annak érdekében, hogy fény derüljön, a kezdeti lelkesedés vagy a valós igény mentén kezdték-e el használni a budapestiek az útszakaszt, a fővárosi vezetés elkezdte tesztelni a használati szokásokat – hétköznap az autósok, hétvégén pedig mindenki más vehette igénybe. Végül beigazolódott, hogy valós igény van a rakpart gyalogos használatára.
Kompromisszumos megoldásként nem a teljes rakpart autómentesítése ment végbe, hanem a parkolóhelyek megszüntetésével párhuzamosan egy sétányt hoztak létre. 34 új, Stockholm-módszerrel ültetett fát és számos padot telepítettek. A sétálásra alkalmas járda egyelőre a Kossuth térig ér el, de várhatóan (a BFK és a BKK már készíti a terveket) déli irányba tovább fog nyúlni. Ez pedig nem jelent mást, minthogy pár éven belül a teljes rakpart gyalogosbaráttá válik.
Megnyílt (részben) az új Közlekedési Múzeum, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum (MMKM)
Városrehabilitációs szempontból talán 2021 legizgalmasabb projektje, a kőbányán található Északi Járműjavító több mint egy évtized óta üresen álló épület komplexumának újraértelmezése lett. Ugyanis az átalakuló Városligetből kiszoruló Közlekedési Múzeum költözött át a Népliget és a szintén újonnan nyíló Eiffel Műhelyház szomszédságába.
A 2015 óta vendégek nélkül maradó múzeum idén részben újra megnyitotta kapuit. Az új épület ipari örökségeinek köszönhetően egyszerre ismerhetjük meg Budapest egyik legizgalmasabb komplexumát és a magyar műszaki és járműipar történelmének patinás emlékezetét és a jövő közlekedésének izgalmas projektjeit.
A MMKM jelenlegi állapotában még nincsen teljesen kész. A következő években számos új funkciójú és további kiállító terek nyílnak meg, de addig is a külső helyszínek mellett az Északi Járműjavító is látogathatóvá vált.
További információért kövesd a Facebook oldalukat, vagy látogass el honlapjukra.
Használatba vehettük a Városliget számos felújított részét
A nagy port kavaró, de immáron az utolsó fázisban lévő Városliget-projekt az elmúlt évek során fokozatos átalakulásának lehettünk szemtanúi. 2021-ben az épületeket leszámítva, a teljes park területét használatba lehetett venni.
Tavasszal a két kilométeres kivilágított rekortán futópálya teljes egészében megnyílt a sportolni vágyók előtt, illetve számos más kondiparkot és sportpályát is átadtak. Emellett elkészült a Mőcsény Mihály Botanikus Kert, ami nem csak természetismereti tudásközpontként, de közösségi térként is funkcionál. A kert kialakításakor külön figyelmet kapott, hogy kutyamentesített piknik paradicsom funkcióval is várja a ligetezőket. Azonban a kutyák és gazdáik is örülhettek, ugyanis a tematikus kutyás parkot is aktívan használhattuk már 2021-ben.
A következő időszakban pedig számos más új funkcióval bővül a városliget!
Megérkezett a felhasználóbarátabb Bubi
A Csepel gyárban készült Mol Bubik sok szempontból megváltoztak, hogy ezáltal jobban tudják szolgálni a közösségi biciklit választó, városi utazókat. Nem is kell kihangsúlyozni, hogy sok lakos álma vált valóra, hiszen az első generációs járművek távol álltak a felhasználóbarát jelzőtől. Mi változott?
Először is könnyebb szerkezetet kaptak, leszerelésre került a fedélzeti számítógép, az elektonikus lakatok helyett okos lakatok kerültek rájuk. A változtatásoknak köszönhetően drasztikusan csökkent a kerékpárok súlya is. Továbbá a nehéz hajthatóság problémája is megoldásra került: új típusú (nem szivacs tömlős, hanem defekttűrő fújt) gumikra cserélte a gyártó, amivel 50 százalékkal nőtt a gördülési képessége.
Mindezek mellett pedig olyan extra dolgok kerültek a kerékpárokra, mint a telefontartók, az esőtűrő csengő, új, kényelmesebb ülés, vagy akár a számos eltérő méretű csomag hordozására kialakított elülső csomagtartó. A sok újítás és a rekordszámú használat ellenére sajnálatos, hogy a kerékpárok száma akár 500-900 darabbal is csökkenhet a következő években. Összességében érdemes a 2022-es év során gyakrabban választani a közösségi közlekedés ezen formáját.
Megkezdődött a vasúti közlekedés a Déli Körvasút új összekötő hídján
A 2021-es évben nagy hangsúlyt kapott a vasúti közlekedés fejlesztése, hiszen nem csak a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiát vázolták fel és fogadta el a kormány, de számos infrastruktúra fejlesztés is történt. Ezen felül új vasút megállóhelyek jöttek létre, és számos további fejlesztési terveket is elfogadtak (pl. Közvágóhíd vasúti megálló, Szentendrei HÉV végállomásának felújítása).
A tavalyi év talán egyik legizgalmasabb vasútfejlesztése a Déli Körvasút vonalán, a Rákóczi híd mellett lévő összekötő híd cseréje és fejlesztése révén valósult meg. Egyrészt immáron már a kétirányú közlekedés is megvalósítható, ami gyorsítja a vasúti közlekedést. Másrészt modern, biztonságos formát kapva lecserélték a rossz állapotban lévő, elhasználódott szerkezetet. Külön érdekessége a projektnek, hogy a régi hídelemeket újrahasznosítják Óbuda és a Hajógyári-sziget összekötésére.