Budapestet a Duna, Európa második leghosszabb folyója szeli ketté. Buda és Pest egyesítéséről pedig gyönyörű hídjaink felelnek. Mutatjuk, hogy északtól délre haladva milyen sorrendben találkozhatunk az építészeti remekművekkel.
Budapest hídjai sorrendben északtól délre
- Megyeri híd
- Újpesti vasúti híd
- K-híd
- Hajógyári híd
- Árpád híd
- Margit híd
- Széchenyi lánchíd
- Erzsébet híd
- Szabadság híd
- Petőfi híd
- Rákóczi híd
- Összekötő vasúti híd
- Kvassay híd
- Gubacsi híd
- Deák Ferenc híd
A rövid áttekintést követően pedig összegyűjtöttünk néhány érdekességet a legjelentősebb Duna-hidakról.
Megyeri híd

A Megyeri híd (nem hivatalosan az M0-s északi Duna-hídja) a Duna felett Újpestet köti össze Budakalásszal a Szentendrei-szigeten keresztül. A közel 1862 méter hosszú hidat – ezzel pedig az ország második leghosszabbja – 2008-ban adták át. Az ország modernizációjának szimbóluma. Nevét kétfordulós internetes szavazás eredményezte, de szerencsére a Chuck Norris híd elnevezés alulmaradt a versenyben.
Árpád híd

Az Árpád híd Budapest egyik közúti Duna-hídja, ami Budapest III. és XIII. kerülete között húzódik. Az Árpád híd az imént bemutatott Megyeri híd 2008-as átadásáig a főváros leghosszabb hídja volt. Egyik különlegessége, hogy az eredeti hidat úgy bővítették, hogy két oldalán 1-1 új hidat építettek mellé. Tehát az Árpád híd valóban három párhuzamosan futó hídból áll össze egy egésszé.
Margit híd

A Margit híd a (pesti) Szent István körutat és a (budai) Margit körutat köti össze a Margit-sziget érintésével. Az idő vasfoga ezen a hidunkon is kifogott, ezért a nagy felújítás 2009 augusztusában kezdődött el. A teljes körű átadásra 2011 decemberében került sor. A felújítás alatt kiemelt szempont volt, hogy visszaállítsák a második világháború előtti megjelenését.
Széchenyi lánchíd

A Széchenyi lánchíd, amire a köznyelvben gyakran csak Lánchídként hivatkozunk, valószínűleg a legtöbb turista által lefotózott dunai, belvárosi hidunk. Az 1839–1849 között épült híd a magyar főváros egyik jelképe, aminek építését gróf Széchenyi István kezdeményezte.
2021. februárjában a BKK aláírta az aktuális felújításról szóló szerződést. A rekonstruálás várhatóan 2023 végére készül el. A felújítás egyik különlegessége minden bizonnyal a 850 ezer LEGO kockából épült oroszlán.
Erzsébet híd

Az Erzsébet híd az V. kerületet köti össze az I. kerülettel. Nevét Sissiről, a Habsburg királynőről kapta, ami az egyetlen olyan budapesti híd, melyet nem lehetett rekonstruálni a II. világháborút követően, így végül egy új híd építése mellett döntöttek. Az első Erzsébet híd (eredetileg Eskü téri híd) 1903–1945 között díszítette a fővárost, míg a híd újjáépítésére 1961 és 1964 között került sor.
Szabadság híd

A Szabadság híd budapest központjának legrövidebb hídja, a Fővám teret (pesti oldal) és a Gellért teret (budai oldal) köti össze. A hidat Ferenc József császár avatta fel (eredetileg róla is nevezték el a hidat), az utolsó ezüst szegecset ő maga verte be. A második világháborút követően újjáépítették és 1946-ban avatták fel. A hidat 2007-2008-ban felújították.
Petőfi híd

A Petőfi híd (korábban Horthy Miklós híd) Budapest egyik Duna-hídja. 1933–37 között építették, a második világháborúban 1945-ben felrobbantották, majd 1950–52 között építették újjá. Ekkor nevezték át, Petőfi Sándor magyar költő vezetéknevét kapta.
Rákóczi híd

A Rákóczi híd Budapest egyik Duna-hídja, Lágymányos és Ferencváros között, közvetlenül az Összekötő vasúti híd mellett helyezkedik el. Az új hídjaink között tartjuk számon, ugyanis 1992-ben kezdték el építeni, majd 1995-ben adták át. 2011-ig Lágymányosi hídnak neveztük.
És neked melyik a kedvenc hidad? Melyikről készítetted már a legtöbb fotót?
További olvasásra ajánljuk Honnan kapták nevüket a budapesti hidak? című cikkünket!